۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ آذر | Thursday 23 November 2017  English         Arabic
بیمارستان سینا
بیمارســتان تخصصی و فوق تخصصی سینــا
1391/03/17 : تاریخ مطلب کنترل چاقی و اضافه وزن

 توصیه های کاربردی برای کنترل اضافه وزن و چاقی
 
به گزارش لیلا بابائی مسئول تغذیه بیمارستان سینا ،شیوع چاقی با افزایش بیش از 50درصد در زنان و مردان 40تا69 سال ،به عنوان شکلی از سوء تغذیه یکی از عوامل خطرسلامتی در کشورمان محسوب می گردد .
وی افزود :اندازه گیری نمایه توده بدن (BMI)  ، به عنوان شاخصی در تشخیص میزان سوء تغذیه بصورت چاقی و لاغری استفاده میشود.برای محاسبه می توان از فرمول   =BMI  استفاده کرد . عددحاصل از فرمول فوق وضعیت بدنی افراد را به شرح جدول مربوطه نشان می دهد
 

طبقه بندی وضعیت بدنی

نمایه توده بدن

لاغر

5/18>

طبیعی

9/24-5/18

اضافه وزن

9/29-25

چاقی درجه 1

9/34-30

چاقی درجه 2

9/39-35

چاقی درجه 3

40<


 
 
 
 
 

 

 

 

 
ایشان تصریح کردند :اضافه وزن و چاقی با هم تفاوت دارند، اضافه وزن زمانی است که نمایه توده بدنی در محدوده 9/29 -25 باشد به عبارتی دیگر وزن بدن 10تا 19 درصد بالا تر از مقدار ایده آل برای قد و سن باشد اما چاقی به حالتی گفته می شود که وزن 20% یا بیشتر بالاتر از مقدار ایده آل باشدیعنی نمایه توده بدنی در محدوده 30 و بالاتر باشد.
وی خاطرنشان کرد: پرخوری و زیاده روی در مصرف غذا، زندگی بی تحرک، ارث ، علل عصبی و هورمونی ، عادات غذایی نامناسب مانند مصرف بی رویه غذا های سرخ شده،نوشابه های گازدار،شربت هاو آب میوه های صنعتی،سس های چرب و غذا های آماده (فست فود ها) ، مصرف طولانی مدت برخی دارو ها از عوامل مهم بروز چاقی هستند.
چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماری هاست از جملهافزایش فشار خون ، بیماری های قلبی،دیابت،سنگ صفراوی،واریس،بواسیر،افزایش چربی خون،نقرس،آرترز،کمر درد،تنگی نفس،بیماریهای کبد و کیسه صفرا،سرطان های کولون،رکتوم،پروستات در مردان و سینه و تخمدان در زنان،مشکلات ناباروری در زنان و بالاخره کاهش طول عمر انسان،کنترل وزن می تواند خطر ابتلا به بیماریهای مزمن و عوارض ناشی از آنها را کاهش دهد.به عنوان مثال هر5 کیلو گرم کاهش وزن در افراد چاق خطر ابتلا به دیابت را5% کاهش می دهد.
وی تاکید کرد : جهت زندگی سالم وپیشگیری از بروز چاقی  همواره توصیه های رژیمی و تغذیه ای راجدی بگیرید که خلاصه ای از آن به شرح ذیل می باشد :
کاهش وزن باید تدریجی و حدود نیم کیلو گرم در هفته باشد.
-از رژیم های خیلی سخت و کم کالری و خود سرانه پرهیز کنید.
-همواره از یک رژیم غذایی متعادل و متناسب با شرایط جسمی خود(سن،جنسو فعالیت بدنی)پیروی کنید.
-در هنگام خرید مواد غذایی مانندلبنیات به برچسب ترکیبات آن دقت فرماییدو انواع کم چرب را انتخاب کنید.
خرید آذوقه غذایی را در مواقعی که گرسنه هستید انجام ندهید.
-وعده های غذایی خود را به 5 تا 6 وعده دکوچک و منظم تقسیم کنید به صبحانه به عنوان یک وعده غذایی مهم توجه نمایید و در وعده شب غذای سبک مصرف کنید.
-از مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید.
-برای کاهش اشتها قبل از غذا از سالاد ،انواع سبزی های خام یا بخارپز و یا سوپ رقیق استفاده کنید.
-مصرف شیرینی و شکلات،قند وشکر،غذا های چرب و سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده و انواع کوکو را محدود کنید.
-از مصرف تنقلات چرب و سرخ شده در حجم زیاد روغن مانند چیپس،دوناتو پیراشکی خوداری کنید.
-مواد غذایی را تا حد امکان بصورت آب پز و بخار پز یا کبابی طبخ نمایید.
-انواع گوشت را تا حد ممکن به شکل کم چرب مصرف کنید مانند گوشت چربی گرفته و مرغ پوست کنده.
-از چاشنی هایی مانند آب لیمو و آبغوره،سرکه و ماست به جای سس های پرچرب استفاده کنید.
-مواد غذایی پر فیبر مانند میوه،سبزیجات وحبوبات را بیشتر مصرف کنید.
-نان سبوس دار مانند سنگک را جایگزین نان های سفید کنید.
-غذا خوردن را همراه با کارهای دیگر مثل مطالعه و تماشای تلویزیون انجام ندهید زیرا موجب پرخوری می شود.
-از بشقاب های کوچک برای غذا خوردن استفاده کنید.بشقاب غذا باید طوری کشیده شود تا پر به نظر بیایدو منجر به پر خوری نشود.مثلا می توانید مقداری سالاد نیز در گوشه بشقاب بکشید.
-اگر از غذای رستوران یا سلف سرویس هایی استفاده می کنید که غذا های پر کالری تهیه و طبخ می نمایند ویا با افرادی غذا می خوریدکه باعث پرخوری شما می شوند محیط غذا خوردن خود را عوض کنید.
-سعی کنید در میان وعده ها بیشتر از سبزی ها ومیوه ها استفاده نمایید.
-مواد غذایی که سبب تحریک غذا خوردن در شما می شود از معرض دیدو دسترس خود خارج نمایید.
-از قرار دادن دیس با حجم زیاد غذا در سر سفره خوداری نمایید.
-روزانه8-6 لیوان آب بنوشید.
-وعده های غذا را در ساعات معینی از روز و به صورت منظم صرف نمایید.
-بعد از هر قاشق غذا ،قاشق و چنگال را کنار بگذارید و مدت جویدن غذا را طولانی نمایید.
-قبل از آنکه کاملا سیر شوید دست از غذا خوردن بکشید.
-بلافاصله بعد از صرف غذا میز یا سفره غذا را ترک کنید.
-هر روز حدود نیم ساعت فعالیت بدنی و ورزش منظم داشته باشید.        
وی افزود :اندازه گیری نمایه توده بدن (BMI)  ، به عنوان شاخصی در تشخیص میزان سوء تغذیه بصورت چاقی و لاغری استفاده میشود.برای محاسبه می توان از فرمول BMI=
 




نظرات :
از طریق فرم زیر نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را برای ما ارسال نمائید.
ساعت و تاریخ : 23:36- 1396/9/2
نام :
پست الکترونیکی :
صفحه شخصی :
توضیحات :
معرفی اساتید و پزشکان
دکتر آقامحمدی مصطفي - متخصص آزمایشگاه
جهت مشاهده CV کلیک نمائید
دکتر قيني محمدرضا - متخصص بیماریهای مغز و اعصاب (نورولوژي)
جهت مشاهده CV کلیک نمائید
کاربــران

کد ملی :

رمز عبور :

تبلیغات