۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر | Sunday 23 September 2018  English         Arabic
1397/04/21 : تاریخ مطلب کنترل فعالیت نورون ها با فناوری مافوق صوت، ژن درمانی و دارو

به گزارش روابط عمومی بیمارستان سینا به نقل از ایرنا، محققان تکنیک جدیدی توسعه دادند که در آن با ترکیب امواج مافوق صوت، ژن درمانی و داروها می توان فرآیند شکل گیری خاطرات در مغز را تغییر داد.
در این شیوه جدید که ATAC نام دارد، محققان دانشگاه کلتک آمریکا با استفاده از امواج صوتی و تکنیک های ژنتیکی شناخته شده، برای اولین بار توانستند بخش هایی از مغز موش، انواعی از سلول های آن و حتی زمان فعال و غیرفعال شدن نورون ها را به صورت غیرتهاجمی کنترل کنند.
برای اجرای این تکنیک لازم بود محققان گذرگاه هایی را برای عبور دارو از سد خونی مغز باز کنند تا با استفاده از داروها بتوانند فعالیت نورون ها را تحت کنترل درآورند. برای این منظور حباب هایی را در جریان خون تزریق کردند و با استفاده از فناوری مافوق صوت این حباب ها را در زمان مناسب با استفاده از امواج صوتی مورد هدف قرار دادند. در نتیجه این کار حباب ها شروع به لرزش کرده و این حرکت موجب باز شدن سد خونی مغز برای کسری از ثانیه شد.
برای انجام مرحله دوم کار، محققان با دستکاری ژنتیکی ویروس هایی را ساختند که توانایی انتقال ساختارهای ژنتیکی را به سلول های خاص دارند و به محض رسیدن به سلول ها پروتئین های گیرنده آن را برنامه ریزی می کنند تا نسبت به داروی خاصی واکنش نشان دهند. در مرحله پایانی، دارو وارد سلول ها شده و نورون ها را فعال و غیرفعال می کند.
محققان این تکنیک را روی موش ها آزمایش کردند و با غیرفعال کردن نورون های موجود در هیپوکامپ توانستند مانع شکل گیری خاطرات جدید در مغز موش ها شوند.
یکی از مهم ترین ویژگی های این تکنیک، قابلیت برگشت پذیری آن در طول زمان است. زیرا با گذشت زمان داروهای مورد استفاده برای کنترل عملکرد نورون ها اثر خود را از دست می دهند.
به اعتقاد محققان کنترل عملکرد نورون ها امکان درمان بیماری هایی مانند پارکینسون را فراهم می کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

ساعت و تاریخ : 06:28- 1397/7/1