۱۳۹۸ سه شنبه ۶ فروردين | Tuesday 26 March 2019  English         Arabic
1397/11/16 : تاریخ مطلب قاتل "ملانوما" شناسایی شد

به گزارش روابط عمومی بیمارستان سینا به نقل از ایرنا، پژوهشگران "دانشگاه بوستون" آمریکا در مطالعه اخیرشان پروتئینی را کشف کرده‌اند که غیرفعال کردن آن می‌تواند سبب توقف تومور ملانوما باشد.
یک گروه از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون یک ژن را شناسایی کرده‌اند که غیرفعال کردن آن می‌تواند مانع از رشد تومور ملانوما شود.
ملانوما(Melanoma) به تومور با منشأ سلول‌های ملانین‌دار می‌گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است. این نوع سرطان به سرعت می‌تواند در بدن گسترش پیدا کند.
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور فرابنفش و نور خورشید علت اصلی ملانوما است. نورهای مذکور هنگامیکه دی.ان.ای موجود در سلول‌های پوستی را تخریب می‌کند، می‌تواند بیان ژن را به گونه‌ای مختل کند که مجدداً رشد کنند.
جهش یک ژن شناخته شده به نام "NRAS" مسئول حدود یک چهارم موارد سرطان پوست است، اما در گذشته دانشمندان قادر به یافتن راهی برای غیرفعال کردن آن نبودند بنابراین در این مطالعه پژوهشگران به دنبال راهی برای مورد هدف قرار دادن پروتئین‌هایی که NRAS را هدف قرار می‌دهند، بودند.
پیش از این مشخص نشده بود که کدام پروتئین ممکن است "NRAS" را فعال کند، اما پس از آزمایش برخی از پژوهشگران دریافتند که پروتئین "STK۱۹" می‌تواند "NRAS" را فعال کند.
نه تنها پژوهشگران طی این مطالعه کشف کردند که پروتئین "STK۱۹ " ژن" NRAS" را فعال می‌کند، آنها همچنین دریافتند که می‌توان این پروتئین را غیرفعال کرد.
پژوهشگران به همین منظور یک ترکیب دارویی را توسعه دادند که می‌تواند این پروتئین را غیرفعال کند.
این ترکیب دارویی بر روی حیوانات نیز مورد آزمایش قرار گرفت و عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست "NRAS" را تقریباً غیرفعال کرده و از رشد تومور ملانوما جلوگیری کند.
محققان می‌گویند گام‌های بعدی این است که این ترکیب دارویی را بر روی انسان‌ها نیز آزمایش کنند و هدف نهایی نیز، آماده شدن برای آزمایشات بالینی است.
یافته‌های این مطالعه در مجله "Cell" منتشر شد.

ساعت و تاریخ : 09:14- 1398/1/6