شماره تماس: 02163120
ویژه خیرین و اهداکنندگان
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1403/07/15 - 08:24
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 165
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ترمیم موفقیت آمیز آنوریسم آئورت توراسیک و شکمی با درگیری شریان های کلیوی و احشایی به روش اندوواسکولار پیشرفته (T-Branch EVAR) در بیمارستان سینا

عمل آنوریسم آئورت توراسیک و شکمی با درگیری شریان های کلیوی و احشایی به روش اندوواسکولار پیشرفته توسط در بیمارستان سینا انجام شد.

دکتر جواد سلیمی، استاد جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش سینا رسانه بیمارستان سینا، دکتر جواد سلیمی، استاد جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با روابط عمومی بیمارستان سینا، در توصیف شرح حال بیمار گفت: بیمار، خانم 47 ساله که  2 سال قبل بعلت  (Aortic Dissection) دایسکشن  وسیع آئورت توراسیک در مرکز درمانی دیگر تحت کارگذاری استنت گرافت داخل آئورت توراسیک قرار می گیرد متاسفانه بعلت ادامه روند بیماری و گسترش به آئورت شکمی پس از 2 سال  به بیمارستان سینا مراجعه می کند.  وی قبل از مراجعه به بیمارستان سینا به مراکز متعدد درمانی در سطح کشور مراجعه کرده بود که با توجه به وسعت و گسترش بیماری از پذیرش بیمار امتناع می  شود.

در اقدامات تکمیلی افزایش اندازه آنوریسم توراسیک به 7 سانتی متر مشخص شد، قطر انوریسم  آئورت شکمی به 8 سانتی متر افزایش یافته که منجر به  درگیری شریان های کلیوی و احشایی نیز شده بود.

وی در ادامه افزود: انجام عمل جراحی به روش معمولی در این بیماران توام با خطر بسیار بالای مرگ و میر همراه بود  بنابراین برای درمان بیمار از روش ها پیشرفته  اندوواسکولار استفاده شد.

 روش انتخابی جهت بیمار  (T Branch- EVAR)  به وسیله استنت گرافت مخصوص در نظر گرفته شد که علاوه بر ترمیم آنوریسم توراسیک و شکمی منجر به حفظ جریان خون در شریان کلیوی واحشایی می شود.

خوشبختانه  اقدام درمانی اندواسکولار در  دو مرحله با فاصله زمانی یکماه (جهت جلوگیری از بروز عوارض مربوط به اختلال خونرسانی نخاعی ) موفقیت انجام و بیمار با حال عمومی مساعد از بیمارستان ترخیص شد.

در سی تی آنژیوگرافی که به فاصله یک ماه بعد از عمل جراحی انجام شد، آنوریسم آئورت قفسه صدری و شکمی بطور کامل برطرف شده بود .

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه در تعریف دایسکشن آئورت بیان داشت؛ دایسکشن آئورت معمولا به علت اختلال در بافت جدار شریان‌ها  ویا فشار خون بالا ایجاد و منجر به افزایش اندازه و خطر پارگی آئورت  می شود.

امروزه در درمان این بیماران استفاده از روش اندوواسکولار اقدام درمانی ارجح به شمار می رود. در اکثر موارد با توجه به درگیری محدود آئورت توراسیک از روش اندوواسکولار معمولی می توان برای درمان این بیماران استفاده کرد اما در موارد گسترش به آئورت شکمی  و درگیری شریان‌های کلیوی و شریان های مسئول خون‌رسانی به کبد و سایر ارگان ها، استفاده از روش های پیشرفته آندواسکولار الزامی است.

دکتر جواد سلیمی، فوق تخصص جراحی عروق، دکتر محمدرضا نیشابوری، متخصص بیهوشی، دکتر علیرضا شریف نیا، متخصص بیهوشی و همچنین فلوشیپ های جراحی عروق، دستیاران بیهوشی و کادر پرستاری آنژیوگرافی و بخش جراحی عروق بیمارستان سینا، اعضای تیم این پیشرفته بودند.

  • گروه خبری : دستاوردهای علمی و پژوهشی ,حوزه معاونت درمان ,گروه جراحی عروق و اندووسکولار
  • کد خبر : 279829
فاطمه  صدراپور
تهیه کننده:

فاطمه صدراپور

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
تنظیمات پس زمینه