ویژه خیرین و اهداکنندگان
  • تاریخ انتشار : 1402/12/22 - 08:18
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 48695
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

توصیه های استاد نورولوژی بیمارستان سینا در خصوص روزه داری و سردرد

دکتر منصوره تقاء، استاد نورولوژی بیمارستان سینا درباره علل و راه های جلوگیری از سردرد در ایام ماه مبارک رمضان توضیح داد

توصیه های استاد نورولوژی بیمارستان سینا در خصوص روزه داری و سردرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان سینا، دکتر منصوره تقاء، استاد نورولوژی بیمارستان سینا در گفتگویی به بیان علل سردرد در ماه مبارک رمضان و راه های جلوگیری از آن پرداخت که با هم می خوانیم.

 

در ماه مبارک رمضان، در افراد مبتلا به میگرن به خصوص در روزهای اول و یا روزهای طولانی ماه مبارک در ساعت های بعد از ظهر، سردرد بسیار شایع است و همچنین در افراد مستعد به سردرد به خصوص در مبتلایان به میگرن گاهی پس از افطار سردرد ایجاد می شود. سوالات رایج در این خصوص این است که دلیل ایجاد سردرد چیست؟ آیا این سردردها قابل پیشگیری است؟ آیا این سردردها مانع روز گرفتن می شود؟

 

در جواب این سؤال ها باید گفت بر اساس تجربیات شخصی و نیز مقالات منتشر شده در مجلات معتبر دنیا از نویسندگان کشورهای اسلامی، بیشترین دلیل ایجاد سردرد در روزهای اول تغییر عادت غذایی و نیز مصرف نکردن چای و قهوه در طول روزهای ماه رمضان است. اگرچه پس از چند روز تنظیم عادت غذایی و نیز کاهش مصرف چای و قهوه در ماه رمضان سردرد کاهش پیدا می کند یا اتفاق نمی افتد.

 

بهترین راه پیشگیری از سردرد در روزهای اول ماه رمضان کاهش مصرف چای و قهوه در هفته های قبل از آغاز ماه رمضان و نیز کم کردن حجم ناهار در هفته های قبل از ماه رمضان است.

 

دلیل دیگر بروز سردرد در افراد مستعد در روزهای آغازین ماه رمضان تغییر ساعات و عادات خواب است که پس از چند روز با نظم جدید سردرد از بین می رود. البته توصیه می شود برنامه های خود را به گونه ای تنظیم کنند که خواب کافی و منظم داشته باشند.

 

علت دیگر بروز سردرد در افراد مستعد کم آبی بدن در روزهای طولانی ماه رمضان است. برای کنترل این مورد پیشنهاد می شود، در روزهای ماه رمضان کمتر در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرند، فعالیت فیزیکی کمتری داشته باشند و در فاصله افطار تا سحر مصرف آب کافی، میوه و سبزیجات داشته باشند. از مصرف مواد ادرار آور در سحر پرهیز کنید.  موادی که باعث ماندگاری آب در بدن می شوند را استفاده کنید. که از جمله آنها می توان به تخم شربتی، سبزیجات، کاهو و لیموترش اشاره کرد. همچنین از مصرف مواد سرخ کردنی، غذاهای چرب و شیرین در سحر پرهیز شود. در سحر مواد حاوی پروتئین به همراه سبزیجات بیشتر در برنامه غذایی قرار گیرد.

 

توصیه می شود حتما وعده سحری کامل را داشته باشید. بلافاصله پس از اذان مغرب افطار سبک با مواد شیرین و مقداری مایعات داشته باشید و سپس با مقداری فاصله و پس از ادای نماز، شام را میل کنید.

 

 همچنین حجم سنگین غذا و مواد نفاخ که معمولا در برنامه غذایی افطار است می تواند از علل محرک سردرد باشد برای همین تعدیل برنامه تغذیه هم در راستای کمتر شدن سردردها و هم در راستای ایجاد سلامتی با گرفتن روزه، لازم است در نظر گرفته شود.

 

یبوست یکی از علل دیگر مؤثر در ایجاد سردرد است پس مصرف مایعات کافی و نیز مواد غذایی نرم و استفاده از میوه و سبزیجات کافی و در صورت لزوم خاکشیر و تخم شربتی توصیه می شود.

 

 به طور کل می توان گفت در موارد سردردهای محدود و قابل کنترل منعی برای روزه داری وجود  ندارد ولی در صورت وجود سردردهای مکرر و یا غیر قابل کنترل و بسیار شدید روزه داری معمولا مانع گرفتن روزه است. همچنین در صورتی که تجربه سردرد در روزهای اول ماه مبارک رمضان را دارید توصیه می شود به صورت پیشگیری کوتاه مدت، 4 تا 5 شب اول در وعده سحر پس از غذا یک داروی ضد درد طولانی اثر مانند سلکسیب یا ناپروکسن میل شود و اگر معده تحریک پذیر دارید استامینوفن ترجیح دارد. لازم به یاد آوری است که فقط برای چند شب مصرف مسکن را توصیه می کنم. می دانید که مصرف زیاد مسکن باعث عوارض متعدد می باشد.

  • گروه خبری : آموزش سلامت , تقویم سلامت ,گروه علمی نورولوژی ( داخلی اعصاب)
  • کد خبر : 261880
فاطمه  صدراپور
تهیه کننده:

فاطمه صدراپور